21 februari 2017 ~ 0 Comments

Hoe kiezen we de juiste wenkbrauw kleur

Zeven van de tien vragen die wij krijgen over permanente make-up gaan over kleur. Sommige specialistes en leerlingen hebben een natuurlijk gevoel voor kleur en anderen moeten er elke keer weer diep over nadenken hoe zij een correctie moeten aanpakken of een kleur bepalen bij een nieuwe klant. Kleurenleer is niet makkelijk!

 Wat zie ik, wat mis ik..?

Ik heb een zonnetje dat zich altijd afspeelt in mijn hoofd: wat zie ik, wat mis ik? Dit pas ik toe op alles. Op de vorm, het type klant, maar zeker bij kleur.

Als wij het over kleur hebben in ons vak, hebben we het bijna altijd over wenkbrauwkleuren. Dat komt omdat een wenkbrauwkleur zelf verschillende soorten ondertonen heeft en zij allemaal weer een ander effect geven in de verschillende huidtypes. Je moet een voorspelling kunnen geven hoe die kleur er ná afstoot uit gaat zien. Dat is niet makkelijk.

Om tot een juiste keuze van pigment te komen, is het begrijpen van de basiskennis essentieel.

Primair

De wenkbrauwkleuren zijn opgebouwd uit drie kleuren: rood, geel en blauw. Dit zijn de primaire ofwel basiskleuren. Eenvoudig gezegd kun je het volgende stellen: warme wenkbrauwpigmenten bevatten meer rood, blonde kleuren meer geel en koele kleuren meer blauw. Het is belangrijk dat je weet welk pigment onder welke soort valt. Maak eens een overzicht. Voor een goed aanbod is het belangrijk dat je tenminste van elke soort kleur twee pigmenten hebt. Voor de koele ondertoon eigenlijk drie, deze zul je het meest gebruiken.

Super koel

Heeft iemand een koele ondertoon, dan pak je een koel pigment. Iemand is koel als er geen rood zit in het eigen, oorspronkelijke haar. Bij een koel type moet je naar nog iets kijken: haar doorbloeding, vooral op de plek waar je wilt gaan behandelen. Is haar doorbloeding meer dan gemiddeld, noem je haar ‘Super Koel’. De huid zal het pigment namelijk snel té koel tonen. Dat komt door het ‘blauw’ in haar huid van al het bloed in de kleine haarvaatjes. Bloed is blauw. Denk maar eens aan de uitdrukking: ‘blauw van de kou, iemand heeft blauwe lippen of een blauwe neus’. Je moet bij een Super Koele ondertoon altijd iets van zacht oranje toevoegen aan je gekozen (koele) kleur. Dit corrigeert meteen het blauw in de huid, zodat je gekozen kleur blijft zoals je deze bedoeld had.

Heeft iemand een warme ondertoon, dan pak je een pigment met wat meer rood en/of oranje, dus een warm pigment. Hier hoef je niet te kijken of iemand Super Koel is, omdat er al warmte in de kleur zit. Als je te diep werkt, lijkt alles te koel. Werk daarom altijd licht en oppervlakkig.

Als je twee primaire kleuren met elkaar mengt, krijg je secundaire kleuren. Dit zijn: groen, violet en oranje. Deels kun je met deze kleuren correcties uitvoeren.

Organische kleuren

Gelukkig werk ik zelf tegenwoordig met de organische kleuren van LCN. Deze hebben het voordeel dat deze niet gaan verkleuren in de huid. Bruin blijft bruin en zwart blijft zwart. Geen problemen meer dus met rood geworden wenkbrauwen of blauwe eyeliners.

Zaak blijft nog wel steeds om voor de juiste kleur te kiezen, en mocht je toch klanten krijgen met rood geworden wenkbrauwen hoe je deze kunt corrigeren. Daarover later meer.

Leave a Reply